Thursday 18 December 2014

Aduan Rakyat Bekas Pensyarah : Kolej Swasta di Federal Highway Hisap PTPTN Pelajar & Jual Sijil!


BY STAFF BERITA SEMASA 



Aduan Rakyat Bekas Pensyarah : Kolej Swasta di Federal Highway Hisap PTPTN Pelajar & Jual Sijil!Kepada kerajaan Malaysia umumnya dan Kementerian Pelajaran Malaysia tercari-cari salah satu punca berlaku lambakan kalangan anak muda yang mengangur di Malaysia?


Di sini ada jawapannya. Skim PTPTN telah membuka peluang dan ruang golongan kepada kapitalis yang tercari-cari peluang untuk menambah kekayaan walaupun dengan secara yang tidak betul apabila menjadikan kalangan anak muda yang tercicir untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi terutamnya ke IPTA secagai sasaran mereka.

Sedih Berita Semasa melihat situasi dan nasib mereka apabila kolej-kolej swasta yang tumbuh bagaikan cendawan hanya mahu mengaut keuntungan semata mata tanpa memikitkan kualiti para graduan mereka. Jikalau anak-anak anda masuk sekalipun ke Kolej Profesional mara jauh lebih baik daripada kebanyakan kolej swasta yang ada di Malaysia sekarang ini seperti _______, ___________, dan banyak lagi sebenarnya yang “hisap darah pelajar”. Bersama-sama ini, Berita Semasa dedahkan aduan rakyat melibatkan bekas pensyarah kolej tersebut yang tampil membongkar apa sebenarnya yang berlaku di kolej tersebut :

Aduan Rakyat Bekas Pensyarah Kolej Swasta

Salam semua… Saya tak tahu nk mengadu dekat siapa pasal masalah yang saya dan ade beberapa rakan sekerja saya. Untuk tidak mengelirukan semua pihak, saya akan cerita dari A sampai Z++ mengenai kepincangan college yang paling bermasalah.

Lokasi Kolej

Untuk tak mengaibkan semua orang, saya rahsiakan nama kolej tersebut (walaupun dalam hati ni menangis nak bgatu). Cukup la kalau saya kata lokasinya betul-betul tepi highway persekutuan kuala Lumpur (Federal Highway).

Masalah

Saya diambil bekerja sebagai pensyarah. Jadi saya pun gembiralah. Niat nak mendidik anak bangsa. Bila saya masuk dalam tu baru saya tau betapa busuknya perangai memasing bermula dari perangai Datin (owner) kolej tu sehingga perangai management seterusnye kepada perangai lecturer lain yang buruk hati/phd.

Memanglah tak semua perangai macam tu, tapi kalau anda masuk dalam tu. Sebab seminggu sahaja saya berada di sana saya dapat lihat perangai seorang-seorang. Baru saya tahu, kenapa saya diambil bekerja disana. Tak lebih untuk mendapatkan MQA (akreditasi) kolej. Kalau sesiapa yang tak paham, maksudnye, kalau course itu tak dapat akreditasi, student yang sudah habis belajar tidak boleh graduate lah senang cerita.
Saya skipkan dahulu cerita busuk hati dean/head tu, sebab saya malas nk pepanjang cerita. Kalau buat slot Akasia sure konfem saya femes jadi watak yang dihina/budak suruhan.

Masalah HR

HR dekat kolej ni sumpah paling tak bertamadun, suka suka dia sahaja tukar SOP. Kalau anda hendak tahu, SOP akan berubah IKUT suka hati. Tetapi ini semua hasil ehsan DATIN tersebut. Kalau dalam kepala otak dia, dia nak tukar cuti… secara automatik, semua akan dapat emel perubahan SOP.

Sebab masa mula-mula saya masuk, saya under kontrak, kalau kami mahu berhenti, cukup bagi sebulan notis sahaja. TUp Tup dalam 2 minggu macam tu, datang orang HR suruh sign sahaja surat tanpa tunjuk dulu ape surat tu.. Then baru dia kasi salinan.. bile baca balik salinan, surat tu mengatakan tempoh resignation sudah berubah… ‘under contract, nak berhenti kena kasi 2 bulan notis’….
Saya sudah rasa pelik, tetapi saya terpaksa ikut je la. Dah sign dah pun.

Bebanan Kerja

Setahu saya, semua lecturer tidak dibenarkan untuk mengambil lebih dari 4 subject. Ini pun saya baru tau (sebab saya tak pernah masuk education line). Waktu saya dekat kolej tu. Saya mengajar 8 subject. Best tak.
Dengan masa nak makan nya, dengan nak solatnye. Memang terkejar2. Management tutup mate je sebb pada die, semua orang banyak keje.. Bukan setakat itu je, kami lecturer kena cari sendiri material nak mengajar/ kena photostat yang jauh/kena mengadap student yang rata-rata dari kalangan pendidikan yang rendah.

Diberhentikan Kerja

Part ni paling sedihhhh……..tragikkk….paling rasa nak bakar kolej swasta itu. Saya diberhentikan ngam-ngam selepas MQA. Gila!!!!! Sangat GILA TAK ADIL!!! TAK MASUK AKAL!!!! Kalau siapa nk tahu.. persediaan MQA ini memang teruk.

  • Dari dokumen sampailah hari pembentangan tu.
  • Bayangkan saya masuk-masuk sahaja dokumen terdahulu tiada.
  • Jadi saya dengan lagi 2 lecturer kena siapkan file untuk 40 subject.
  • Kena bukak balik kotak-kotak di stor, cari balik assignment student, exam paper, segala bentuk dokumenlah..
  • Dah la style lecturer dahulu lain.
  • Kami bertiga inilah yang berhempas pulas.

Apabila selepas dapat MQA tu, kami diburuk2kan oleh Dean yang tidak berhati peruk apabila tergamak mencanangkan dekat semua orang yang kami ini tak buat kerja. Yang kami ini serba serbi buruk la. Padahal semua lecturer di situ dah tau dah perangainya bagaimana. Semua buat pekak telinga.

Ada hati suruh orang panggil dia dengan panggilan Dr. kateeeenyeee… orang patut panggil die Prof. Tapi bile tanya apa journal yang dipublish?? die boleh jawab tak tau?? bahkan nak buat table dlm microsoft word pun tidak tahu…. Saya memang dah lama syak, something wrong perempuan tua ni. Mungkin dia beli je qualification die.

Culture dekat situ, semua kena kipas Datin, macam kami ini yang marhain ini, memang tidak la nak kipas2. saya pun fikir cukup hanya saya buat kerja saya. Bukannya saya gila kuasa pun. Dan itu lah yang terjadi, Dean itu tadi setiap hari canang cerita buruk dekat Datin. So Datin ini tanpa usul periksa ni.. Dia terus berhentikan saya tanpa notis. The best part is……………. KAWAN SAYA LAGI 2 ORANG PUN SEKALI KENA BERHENTI.
(fyi: dapat title datin pun sebab jadi bini ke 2 seorang Datuk)
Kami pun terpinga-pinga… malas nak argue.. angkat kaki.

Pengajaran

Pengajaran buat saya, orang MELAYU sendiri yang MAKAN Melayu. Saya sendiri rasa betapa peritnye kena. Seolah-olah kami ini cuci tahi orang. Yang saya dapat tahu, lepas kami berhenti, ade 3 orang masuk menggantikan tempat kami yang merupakan anak buah kepada dean itu tadi. Saya cakap terus terang, apa yang diorang buat langsung tak boleh diterima akal. dan saya tak boleh maaffkan sampai mati. Kawan saya tu sudah ade keluarga kena tanggung. Hangus begitu je periuk nasi. Mungkin datin tu kaya, pakai aston martin, tapi kekayaan tak mencerminkan hati budi seseorang tu.

Satu sudut saya bersyukur, Allah tutup reseki saya dekat situ supaya saya boleh tengok ade jugak orang islam yang gila mengejar harta, dunia, pangkat. Dulu dengar ingat cerita lawak sahaja. Now kene sendiri… memang baru percaya.
Untuk Ibu Bapa/Yang ingin Sambung Belajar

Sila Jauhi KOLEEEEJ ini

Saya cakap bukan atas dasar saya benci dan sudah kena macam2 dekat kolej ini. Tapi kerana kolej ini mengamalkan sistem ‘jual sijil’ sahaja. Sedih bila orang melayu sendiri yang makan masa depan anak-anak melayu. Jangan lah kasi sapa-sapa masuk sini sebab akademik teruk. Student saya, saya tak pernah jumpa dalam kelas, mid term tidak pernah datang, apabila meeting saya failkan budak ni (SELAYAKNYAALAH), oh management marah saya, sebab katenye STUDENT INI PTPTN, WALAU MCM MANA PUN KENA LULUSKAN SEBAB INI SUMBER DUIT KOLEJ saya rasa mcm nk hantuk kepala dekat dinding. Padan la student anggap kita lecturer macam sampah sahaja.

Kalau macam ni, dorang ni hisap duit student je.. So lagi 20 tahun, student baru akan menyesal fikir apa yang die dapat masa belajar dulu. Nothing!!.. Dapat hutang ada. Kalau nak masuk kolej private, lebih baik masuk yang ternama skit dan ada student cina. Saya bukan racist, tapi kita bole compare student ini, cara mereka belajar.
P/s: Saya dapat tahu ade lagi ramai lecturer kene berhenti, cuma lain school dari saya… harap lingkup lah suatu masa nanti.

Yang benar,
Belajar dari Pengalaman.

Berhati-hati. Apa pula kata anda? Adakah anda juga mempunyai pengalaman dan pengajaran yang boleh dikongsikan bersama?
P/S : Saranan Berita Semasa jika mana-mana yang ditindas di tempat kerja contoh boleh adukan ke kementerian dan biro pengaduan awam.


sumber : Berita Semasa

No comments:

Post a Comment